חומרי ההדברה כשמם כן הם, אמורים להדביר את המזיקים הפוקדים את ביתנו, אולם חומרים אלה הם רעלים שגורמים נזק הן למזיקים והן ליצורים שאין ברצוננו להדביר, כגון חיות המחמד שלנו.

כאשר מזמינים מדביר לביתנו חשוב לוודא שמדובר במדביר מקצועי ומוסמך בעל הכשרה מקצועית מתאימה והיתרים מתאימים. חשוב להבהיר למדביר בצורה מפורשת, למן הרגע הראשון, שיש בביתנו חיית מחמד, ולזכור כמובן לבצע ניקוי יסודי לאחר ההדברה.

ישנם מדבירים שיבטיחו כי הם עושים שימוש בחומרים טבעיים אשר אינם מהווים סכנה לבעל החיים, אך על מנת למנוע מראש נזק כלשהו לחיית המחמד שלנו חשוב לברר עם המדביר באיזה חומר הדברה הוא משתמש ולפיכך להיערך בהתאם או אף לחפש מדביר אחר. להלן מדריך הרעלים המסוכנים לחיות מחמד:

הדברת עכברים ומכרסמים

נוגדי קרישה

חומרים אלה מצויים בטבליות או פתיתים צבעוניים. מנגנון הפעולה של רעל זה הוא עיכוב מנגנון קרישת הדם. זוהי אחת ההרעלות הנפוצות בקרב חיות מחמד כאשר היא מתבצעת ישירות מהרעל או לאחר בליעת מכרסם שהורעל.

במקרה של בליעת הרעל ללא טיפול, חיית המחמד תתחיל לדמם ממקומות שונים בגוף. כאשר ישנו חשד להרעלה של בעל החיים יש לפנות באופן מיידי לטיפול וטרינרי. הטיפול כולל בדרך כלל גרימת הקאת החומר ובדיקות רפואיות שונות. הטיפול בהרעלה כרוך במתן ויטמין K המסייע לקרישה לתקופה ארוכה, וכן ביצוע בדיקות דם תקופתיות לצורכי מעקב.

תרדמון

חומר זה מצוי באבקה או גרגירים. החומר עשוי חומר הרדמה חזק ביותר. חיות מחמד אשר בולעות חומר זה נרדמות מייד. ההרדמות מלווה בירידה בחום הגוף וברעידות קשות. לבסוף חיית המחמד מפסיקה לנשום ומתה. במקרה של הרעלה הטיפול הוטרינרי יכלול מתן נוזלים לוריד, חימום בעל החיים, מתן תרופות נגד רעידות ולעיתים אף הנשמה מלאכותית.

הדברת חרקים וטפילים

זרחנים אורגניים

חומרים אלה מצויים בצורת נוזל, גרגירים או אבקה ומפוזרים בשטח. בעבר היו נפוצים כנגד פרעושים וקרציות בחיות מחמד. מנגנון הפעולה של רעל זה הוא פגיעה במערכת העצבים של בעל החיים. הרעל גורם לפעולת יתר של המערכת הגורם לרעד בלתי פוסק אשר מוביל למוות.

במקרה של מגע עם גופו של בעל החיים יש לרחוץ אותו היטב. במקרה של הרעלה יש להגיע לטיפול וטרינרי שיכלול מתן חומר נוגד את פעולות הרעל. לעיתים ההרעלה תגרור אשפוז, מתן נוזלים לוריד ותרופות נוספות. חשוב לדעת שכיום משתמשים ברעל זה בחצרות בלבד ולא בפנים הבתים.

קרבמטים

חומרים אלה מצויים בתכשירים אבקתיים ונוזליים נגד פרעושים וקרציות בהם משתמשים ישירות על בעל החיים או בסביבת מגוריו. ההשפעה והטיפול דומים לזה של הזרחנים אורגניים.

פרמיטרין/פריתרואיד

חומר על בסיס צמחי שנמצא בחומר טיפול נגד פרעושים. בדרך כלל ההרעלה מתרחשת בחתולים כאשר נעשה שימוש בחומרים שאינם מתאימים לחתולים. החומר פועל על מערכת העצבים וגורם לתופעות כגון ריור, רעידות וחסר תאבון. הטיפול הינו רחיצה בשמפו מתאים וטיפול וטרינרי שיכלול מתן נוזלים לוריד ומתן תרופות נוגדות נוספות.

לכל החומרים המוזכרים טווח פעולות משלו. החומר הבטוח ביותר מבין החומרים שהוזכרו הוא הפריתואיד, בשימוש בו יש לפנות כלבים ל-5 שעות לפחות, חתולים או גורים ל-12 שעות לפחות. חתולים פרסים וכלבים ננסיים רגישים ביותר ולכן יש להוציאם ל-24 שעות.

בעת הריסוס יש להוציא את קערות המים והאוכל, את המשחקים, השמיכות וכל החפצים שחיית המחמד באה איתם במגע.

במקרה של חיות מחמד הגדלות בחצר, יש להיזהר כאשר מתבצעת הדברה כוללת ברחוב. למניעת הרעלה יש להשגיח שהחיות לא יאכלו מזון מן הרחוב ולעיתים הפתרון כרוך אף במחסום פה.

לקריאה נוספת על הדברה בבית עם בעלי חיים לחצו כאן