תושבי ראשון לציון וחולון סובלים בימים אלו ממכה שלא כתובה בתורה – טרמיטים! הטרמיטים מחסלים את הדירות שרכשו התושבים לאחרונה וגורמים להם להוצאות עתק ועוגמת נפש רבה, הפתרון מסובך ויקר, אך לא בלתי אפשרי.

הסיפור נשמע כלקוח מספר אמריקאי, משפחה צעירה רוכשת דירה חדשה ויקרה במיטב כספה, מקימה את ביתה ומשקיעה הון בהפיכת הדירה לבית החלומות שלהם ותוך תקופה קצרה של אושר ושלווה מגלה לדאבונה כי הם אינם הדיירים היחידים בדירה- טרמיטים פלשו לדירה והם מחסלים כל פיסת עץ שנקרת בדרכם והורסת את חלומם של המשפחה המאושרת- בדיוני? לצערנו, תסריט זה הפך למציאות עבור מאות משפחות בראשל"צ וחולון.

מהם טרמיטים?

הטרמיטים הם חרקים דמויי נמלה או תיקן קטן, צבעם בהיר שקפקף והם מחוסרי עיניים וכנפיים. הטרמיטים מתגוררים במושבות המונות מליוני פריטים, אותם הם מקימים על פי רוב בחולות. טרמיטים ניזונים מעץ בכלל ומתאית בפרט.
טרמיטים הם חרקים מזיקים ועץ נגוע טרמיטים עתיד להתכלות תוך זמן קצר למדי. הסימן הנפוץ ביותר להמצאות טרמיטים בבית הוא אבקה לבנה בסמוך לרהיטי עץ, משקופים או קורות.

הופעת הטרמיטים בראשון לציון וחולון לא מהווה תקדים, שכן הטרמיטים קיימים בישראל ובעיקר באזור מישור החוף, אולם מעולם לא הייתה התפרצות כה קשה וכה רחבה של טרמיטים בישראל. מגפת טרמיטים בסדר גודל כזה גורמת לנזקים כספיים עצומים עבור מאות תושבים.

הגורם למגפת הטרמיטים באזור לא ברור לחלוטין והשותפים לבעיה משליכים את האשמה מהתושבים אל העירייה, אל הקבלנים וחוזר חלילה.
דבר אחד ברור, מפגע הטרמיטים באזור נובע מחולות מזוהמים בטרמיטים, עליהם נבנו השכונות. הדבר מהווה בעיה חמורה ביותר, שכן טיפול פרטני לא יפתור את הבעיה במקרה הזה, אלא רק טיפול כולל ורחב היקף.

המכשולים בדרך לפתרון בעיית הטרמיטים

משפחה שמגלה המצאות טרמיטים בשטח ביתה ממהרת להזמין מדביר מקצועי, המדביר מצידו עוקר פאנלים, קודח ברצפות, מציף את האזור בחומרי הדברה יקרים ומקווה לטוב. ברוב המקרים הדברת טרמיטים תיהיה יקרה, תגרום לנזק לרכוש אבל תהווה פתרון לבעיה.

אולם, כאשר הדירה הסמוכה נגועה וגם זו שמעליה והשכונה כולה נגועה הדברה יחידנית מועילה כמו כוסות רוח למת. מבדיקות שנערכו באזור עולה כי השכונות נגועות בטרמיטים בצורה גורפת, דבר שמקשה מאד לטפל בבעיה.

למעשה, הדרך היחידה לטפל בבעיית הטרמיטים היא באמצעות הדברה רחבה ובו זמנית של כל השטחים והדירות הנגועות. אולם פתרון זה דורש הרתמות של כל הגורמים המעורבים בדבר, אך לא התושבים ולא העירייה לא ממהרים להוציא פתרון זה לפועל.