הדברת כיני יונים כולל טיפול מונע – רק עם מחסל החרקים!

יונים הן מטרד מעצבן, גם בגלל הרעש וגם בגלל הלכלוך. בנוסף, גם אחרי שמצליחים לסלק את היונים, הן עדיין עלולות להשאיר אחריהן מזכרת מציקה במיוחד – כיני יונים. הכינים, שנקראות גם קרציוני יונים, עוקצות בני אדם כשאין להן גוזלים למצוץ להם את הדם, ולכן חשוב לטפל בהן במהירות וכמובן במקצועיות. הדברת כינים של יונים היא אחד מתחומי המומחיות של מחסל החרקים.

 

הזמינו נגד כיני יונים טיפול מקצועי

זיהוי + איתור + ריסוס קציוני יונים

רישיון המשרד להגנת הסביבה

הדברת כינים במסתור כביסה, מרפסת ועוד

שירות בפריסה ארצית רחבה

 

לבירורים והצעת מחיר שאסור לפספס חייגו:

053-350-5746

הדברת כיני יונים

כיני יונים איך מזהים בוודאות?

שימו לב: כיני יונים הן בעלי חיים זעירים, ולכן רוב הסיכויים שלא תצליחו לראות אותם (אלא אם כן במקרה יש לכם בבית אמצעי הגדלה. לפעמים אפשר להיתקל במקרה בקרציון שהולך על הקיר ועל הרקע הלבן ייתכן שתצליחו לראות אותו). בנוסף הן גם יודעות להסתתר, ולכן סימן הזיהוי הטוב ביותר הוא בעצם העקיצות שלהן. עוד אופציה היא להזמין מומחים להדברה שיודעים איך מזהים כיני יונים על סמך הממצאים בשטח, ובפרט אחרי שהיה אצלכם קן של יונים (גם אם הוא היה ריק).

 

איך נראים כינים של יונים?

תוכלו לזהות את כיני היונים (לפעמים קוראים להם בטעות גם פשפשי יונים) לפי הפרמטרים הבאים:

* גודל – בין 0.3-0.4 מ"מ לבין מילימטר אחד

* מספר רגליים – 8

* מבנה גוף – עגלגל

* צבע – בדרך כלל צהבהב או ירקרק לפני שהן עוקצות. אחרי העקיצה הגוון הופך לאדמדם או לחום

* מחזור חיים – בממוצע 90 ימים

 

האם קרציוני יונים עלולים לפגוע בחיות מחמד?

מבחינה מדעית, קרציוני יונים שייכים למשפחה הנקראת Dermanyssidea. זוהי משפחה של טפילי עופות, כלומר כינים שניזונות מדם של עופות שונים ולא "רק" יונים. למעשה, קרציוני עופות זקוקים לדם של עופות ולא לדם של יונקים כדי להשלים גלגול חיים מלא, ולכן בבתים שבהם יש תוכי הוא בהחלט עשוי להפוך למטרה של קרציון העופות. באופן דומה גם כנריות וציפורי נוי אחרות עלולות לסבול מהקרציונים.

כשאין להן עופות להתביית עליהם, הכינים יכולות לעקוץ כלבים וחתולים וכאמור גם בני אדם. בהתאם טפילי יונים הם מטרד לכל מי שחי בבית וחשוב לטפל בו באופן מידי.

 

הדברת כיני יונים במהירות – כולל מהיום להיום

אם אתם מתגרדים ואין אצלכם בבית יתושים, פרעושים ופשפשים, ובנוסף היה אצלכם בבית או בעסק קן יונים – קרוב לוודאי שאתם מארחים כיני יונים. באינטרנט אפשר למצוא הצעות לטיפול ביתי במטרד, אבל כשיש כיני יונים הדברה מקצועית היא הפתרון היחיד שבאמת עובד. אנחנו מגיעים לכל לקוח במהירות, ואפילו מהיום להיום במידת הצורך, מחסלים את הטפילים המציקים ומאפשרים לחזור לשגרה מלאה.

 

מקומות בהם אפשר למצוא קרציוני יונים

√ מסתור כביסה

√ מרפסת שירות

√ עליית גג

√ סדקים בקירות

√ פאנלים

√ ריפודי רהיטים

√ מיטות

√ וילונות

√ ארונות בגדים

√ מסגרות חלונות

 

איך להיפטר מכיני יונים?

יש כל מיני חומרים שיכולים להרוג כיני יונים. ביניהם: ליסטרין, שמן נים, חומצה בורית ועוד. יחד עם זאת רק פעולה מקצועית מקיפה, שכוללת גם ניקוי וחיטוי גם הדברה עם חומר שבוודאות מחסל את קרציוני היונים, תבטיח לכם בית נקי מהם ואפס עקיצות.

בהתאם, רצוי להזמין מיד מדביר מנוסה שיודע בדיוק מה הורג כינים של יונים וגם מה מחסל את הביצים שלהם, ובעצם מה יפתור את הבעיה באופן מלא.

 

האם יש תרסיס נגד כיני יונים שבאמת עוזר?

לא. אמנם אפשר למצוא בחנויות שונות תרסיסים שמבטיחים הקלה על הבעיה, אבל היעילות שלהם מוגבלת מאוד. סיבה אחת לכך היא שמותר למכור רק חומרים שהרעילות שלהם מינימלית, ולכן אין בכלל ביטחון שאותו חומר שנמצא בתרסיס יחסל את כל הכינים או אפילו את רובן. בנוסף, גם אם אתם חושבים שאתם יודעים איפה נמצאים הטפילים המציקים ומרססים באותו אזור, יכול מאוד להיות שיש במקביל מקומות אחרים עם קרציונים או ביצי קרציונים, כך שהבעיה לא תיפתר אלא תישאר – עד לביצוע הדברה נגד כיני יונים.

 

האם חומץ נגד כיני יונים או אקונומיקה באמת עוזרים?

חומץ טבעי הוא חומר בעל יכולות מופלאות, והוא יכול לסייע במקרים רבים – למשל ניקוי כתם על ספה, החזרת מראה בוהק למשטח כזה או אחר (אבל לא ריצוף מאבן טבעית למשל!), הענקת צלילות אמיתית לחלון ועוד. החומץ יכול גם להקל על תחושת הגירוד בגלל העקיצות של כיני יונה כשמורחים אותו על האזור המגורה – אבל הוא לא פותר את בעיית הכינים עצמה. גם אקונומיקה אמנם מחסלת חיידקים, ומעניקה מראה נקי במיוחד למקומות שונים (חשוב להשתמש בה בזהירות רבה!), אבל הקרציונים הם טפילים ולכן הם לא נרתעים מהחומרים הפעילים שבאקונומיקה.

 

איך מטפלים בכיני יונים באופן אפקטיבי?

הפתרון הנכון הוא טיפול מקצועי משולב, שכולל את המרכיבים הבאים:

1. סילוק קן היונים כולל כל החלקים שלו

2. ניקוי של האזור מלשלשת יונים ושאר לכלוכים

3. חיטוי יסודי כדי לוודא שלא נשארו במקום חיידקים, וירוסים וטפילים

4. אוורור – קרציוני יונים נמשכים למקומות לחים ולכן חשוב לייבש את האזורים שיש בהם לחות גבוהה, בעיקר ע"י אוורור

5. כביסה בטמפרטורה גבוהה – של מצעים שעלולים להיות נגועים, וילונות, בגדים וכו'

6. ריסוס – השלב האחרון של טיפול בכיני יונים הוא ריסוס, כשחשוב להתייחס גם לקרציונים הבוגרים וגם לביצי הקרציונים.

בנוסף מומלץ להרחיק את היונים שהתמקמו בסביבתכם באמצעות רשת, דוקרנים או חוט רטט כדי למנוע הגעת יונים נוספות שעלולות גם הן להביא איתן כינים.

 

מה עושים כשיש כיני יונים במיטה?

הכינים של היונים נוהגות להסתובב בכל הבית כדי למצוא לעצמם מקורות לדם הנחוץ עבורן וגם מקומות מסתור. כתוצאה מכך הן עלולות להגיע גם למיטות של בני הבית ואפילו למזרנים. באופן טבעי מיטה היא מקום שאי אפשר לרסס כמו שמרססים במקומות אחרים, בגלל החשש מחשיפת האדם שישן בה לחומרי ההדברה (גם כשמשתמשים בחומרים בעלי רעילות נמוכה). כמו כן אסור לחלוטין לרסס מזרנים!

כן אפשר, ורצוי, לרסס את הבסיסים של המיטות. גם את החלון בחדר השינה נרסס ביסודיות מפני שהקרציונים עלולים להסתתר במסגרת שלו או לעבור דרכו. באופן עקרוני בחדרי שינה מרססים עד לגובה של מטר וחצי. עוד פעולה חשובה היא שאיבה סביב המיטה, וכביסה בטמפרטורה גבוהה של כל המצעים.

 

מה עושים כשיש כיני יונים על הגוף?

במסגרת החיפושים אחרי דם, כיני היונים עלולות לטייל גם על הגוף של בן אדם. אמנם בניגוד לחרקי סקביאס הכינים לא נכנסות אל מתחת לעור, אבל גם כך התוצאה היא כמובן תחושה מאוד לא נעימה – גם אם מדובר על בעל חיים זעיר אף אחד ואף אחת לא רוצים לדעת שיש כינה על הגוף שלהם. אם מצליחים לזהות את הקרציון אפשר פשוט למעוך אותו ולהעיף את הטפיל מכם. עוד אופציה היא מקלחת יסודית שתעזור לכם להרגיש נקיים. בכל מקרה חיסול של כינה אחת לא פותר כמובן את הבעיה, מפני שבוודאות יש עוד כינים רבות ברחבי הבית. שימו לב: לפעמים יש גם כיני יונים בשיער ובמקרה כזה נדרשת חפיפה יסודית עם חומר נוגד כינים.

 

מה עושים כשיש כינים של ציפורים בבית?

בלא מעט בתים בישראל יש ציפורים שגדלות כחיות מחמד – תוכים, ציפורי אהבה, ג'אקו, קנריות, קוקטיילים ועוד. בבתים אלה, גם כשאין נוכחות של יונים בכלל, עדיין ישנה אפשרות להופעת כיני ציפורים. גם במקרה כזה הפתרון הוא הדברה מקצועית, באמצעות ריסוס שכולל חומרים בטוחים גם עבור בני הבית וגם עבור הציפורים.

 

איך מתבצע ריסוס נגד כיני יונים?

לפני שאנחנו מתחילים לרסס, נבצע ניטור מקיף של החללים השונים בבית כדי להבין איפה יש קרציונים או ביצים של קרציונים, וכך נחליט איפה בדיוק לרסס. ריסוס כינים של יונים מתבצע גם על הרצפות, ובפרט לאורך הקירות (בפנלים), וגם על החלונות בחדרים הנגועים.

דגש נוסף הוא ריסוס עם חומרי הדברה שמכילים גם IGR, כלומר Insect Growth Regulators ובעברית – מעכבי גדילת חרקים (למרות שהקרציונים הם כאמור טפילים ולא חרקים). ה-IGR מבטיח שביצי כינים לא יתפתחו לכדי כינים בוגרים, כך שהבעיה תיפתר לצמיתות.

בדרך כלל תתבקשו לשהות מחוץ לבית במשך שעה או שעתיים, וכמובן שתקבלו הנחיות ספציפיות לקראת הגעת המדבירים (גם לגבי ההתנהלות אחרי ההדברה וגם לגבי ההיערכות להדברה).

 

כינים של יונים עזרה דחופה – כדי שלא תמשיכו לסבול

כינים של יונים, שלפעמים מכונות בטעות גם פרעושי יונים, מצריכות קבלת עזרה דחופה. ניסיון להתעלם מהבעיה יוביל להחמרתה: אמנם תוחלת החיים של הכינים היא כ-90 ימים בלבד, כלומר הכינים שעקצו אתכם לא יחיו עוד זמן רב, אבל עד שימותו הן עלולות להעמיד עוד דורות רבים של צאצאים בגלל קצב הריבוי המהיר של טפילים אלה. בנוסף, לכינים אין סיבה ללכת לשום מקום כל עוד יש להן דם זמין, ומאחר שאין דרך להיפטר מהן באופן עצמאי, מומלצת לנצל את האופציה של העזרה המקצועית בדחיפות.

 

איך נראות עקיצות של כיני יונים?

יש לא מעט בעלי חיים שניזונים מהדם של בני אדם: יתושות, פשפשים, פרעושים, קרציות וכמובן גם קרציונים של יונים. מאחר שאת הקרציונים אי אפשר לראות, מאפייני העקיצות הם אחת הדרכים הטובות להבין עם מה אתם מתמודדים. בטבלה שלפניכם תוכלו לראות השוואה בין עקיצות של כינים של יונים, פשפשי מיטה ופרעושים:

כינים של יונים פרעושים פשפשי מיטה
מיקום בכל חלקי הגוף בעיקר בקרסול וברגליים בעיקר בפנים ובזרועות
סדר אין סדר, העקיצות יכולות להיות מפוזרות ייתכנו מקבצים, אבל אין צורה מסודרת בדרך כלל טור
צבע אדמדם אדמדם אדום עם כתם כהה במרכז
בולטות בליטה מעל לפני העור בליטה מעל לפני העור מראה נפוח
תחושה כאילו משהו זוחל על העור כאב תחושה עמומה
רמת הגירוד חזקה בינונית בינונית

יש גם מקרים שבהם עקיצות כיני יונים גורמות לכאב, דרמטיטיס או זיהום שכולל הפרשות.

 

איך מטפלים בעקיצות קרציונים?

סיבה טובה נוספת לבצע הדברת קרציונים מקצועית היא שעקיצות טפילים אלה עלולות לגרום לתגובה אלרגית. הגירוד הוא למעשה תגובה כימית שמייצר גוף האדם ביחס לרוק של הקרציונים. מאחר שזו תגובה כימית חמורה, התוצאה תהיה גירוד מציק במיוחד, כזה שאפילו מונע שנת לילה תקינה. בנוסף ישנם מצבים שבהם נוצרת תגובת יתר של הגוף לרוק – וזוהי תגובה אלרגית שעלולה להיות בעייתית מאוד.

במקרים של תגובה אלרגית או התפתחות זיהום יש להתייעץ עם רופא, רצוי מאוד בהקדם. כשמדובר "רק" על גירוד, כדאי להשתמש בקרם מרגיע או במשחה מאלחשת. כאמור גם חומץ עשוי להקל על תחושת הגרד.

 

תשובות לשאלות חשובות על כיני יונים

האם כיני יונים עלולות להעביר מחלות?

לא. יונים כן עלולות להעביר מחלות לבני אדם, אבל הכינים שלהן לא.

איפה בגוף נפוצות עקיצות של קרציוני יונים?

בכל חלקי הגוף.

האם כל היונים משאירות אחריהן כינים?

לא, אבל במקרים רבים מאוד תמצאו אצלכם כינים אחרי ביקור של יונה.

האם ייתכנו כיני יונים גם בחצר?

כן, במקרה כזה נבצע ריסוס יסודי בגינה וגם סביב החלונות.