במרבית המקרים נוכחות של דבורים בקרבת בני אדם אינה מסוכנת, אלא אם כן מדובר באדם בעל רגישות מוגברת לעקיצות דבורים. הדבורים אינן תלויות בסביבת מגורים של בני אדם, לעומת מזיקים אחרים, ולכן מסתדרות בכוחות עצמן ולרב אינן מהוות מטרד. אם זאת לעיתים נדרשת הדברת או הרחקת דבורים המהוות מטרד.
הדבורים הופכות לבעייתיות יותר כאשר הן מחליטות להקים את הקן שלהם בקרבת בני אדם: בחצר, במרפסת או בגגות המבנים.

בארץ קיים מגוון רחב של סוגי דבורים כאשר הסוג הנפוץ ביותר הינו דבורת הדבש. הדבורים חיות במושבות ותלויות מאוד זו בזו. לכל נחיל דבורים ישנה מלכה אשר כשמה כן היא מנהיגה את כל נחיל הדבורים. המלכה מחליטה על מיקומה של כוורת הדבורים והיא זו אשר מטילה ביצים ומרחיבה את אוכלוסיית המושבה.

הדבורים הינן פועלות חרוצות אשר עוסקות מרבית חיים בהרחבת הכוורת, טיפול בביצים, האכלת הזחלים והטיפול במלכתם. תנובתה של הדבורה הוא כידוע הדבש, הדבורה ניזונה מאבקני פרחים ומייצרת דבש. רב רובו של הדבש נמצא בחלות הדבש בתוך הכוורת ובני האדם למדו במהלך השנים כיצד ליהנות מתנובת הדבורה באופן שיטתי.

הנזק הגדול שעלולה לגרום כוורת דבורים לאדם הינה הרעש הקבוע המופק מן הכוורת בידי הדבורים הפועלות וכן כאמור, עקיצת דבורה. זהו מנגנון ההגנה של הדבורה. דבורה מסוגלת לעקוץ רק פעם אחת, לאחריה היא מתה. בעת העקיצה עוקץ הדבורה נתלש מפלג גופה התחתון ויחד עימו איבריה הפנימיים.

ישנם אנשים אשר מגלים רגישות יוצאת דופן לעקיצות דבורים, דבר שעלול לגרום להם לתופעות לוואי קשות ואף למוות. לצורך הרחקתן או הדברתן של דבורים ניתן לפעול בכמה שיטות הדברה:

הדברה כימית

ניתן לבצע הדברה כימית באמצעות חומרי הדברה כימיים אשר מפוזרים ישירות על הדבורים או על גבי הכוורת, או לחילופין להשתמש בפיתיונות מורעלים. במקרה של הדברה ישירה, המדביר יאתר את מיקום הכוורת ויבצע איבוק שלה ושל הדבורים סביבתה בחומר אשר יגרום למותן של הדבורים. היתרון בשיטה זו הינו מניעת חזרתן של הדבורים למקום זה לבניית קן מחודש. החיסרון הגדול הוא פגיעה בחי.

בשיטת הפיתיונות מציבים פיתיון בשרי מורעל אליו נמשכות הדבורים בעצמם. הדבורים מביאות מן המזון המורעל אל הכוורת וכך מרעילות את כל הלהקה. בשיטה זו אין צורך באיתור קן הדבורים, יתרון גדול כאשר מדובר בכוורת הממוקמת על הגובה או במקום לא נגיש.

הדברה באמצעות מלכודות

ניתן להציב מלכודות ללכידת דבורים. מלכודות אלה לא יגרמו להדברה של אוכלוסיית הכוורת כולה, אך בהחלט יסייעו בדילול הדבורים בסביבת בני האדם.

המלכודות עשויות חרוט, כאשר בקצהו הצר ישנו חור. בתוך המלכודות מונח מזון בניחוח עז בדרך כלל, אשר מושך אליו דבורים. הדבורים נכנסות אל החרוט במטרה להשיג מזון, אך אינן מצליחות לצאת מן המלכודת. מלכודות אלה אינן מכילות רעל ולכן מתאימות יותר לסביבת ילדים וחיות מחמד.

פנייה לחברת הדברה

הדברה חובבנית של דבורים עשויה להיות לא יעילה מכיוון שלדבורים יש נטייה לבנות את הכוורות שלהן שוב ושוב באותו המקום, יתרה מכך הדברה שכזו עשויה להסתיים בעקיצות ואף סכנת מוות. לחברת הדברה מקצועית ישנם הכלים להגיע למקומות גבוהים או בלתי נגישים וכן ביגוד המתאים להגנה בפני עקיצות.

בנוסף, למדביר מקצועי יש ידע וכלים לבצע חסימה של הפתחים השונים בהם נוטות הדבורים לבנות כוורות, וזאת במטרה שלא ישובו לסביבה בעתיד. מומלץ לבדוק האם לחברת ההדברה ישנו ניסיון מוכח וידע מקצועי בהדברת דבורים. כמובן שיש לבדוק באילו חומרים ושיטות הדברה נעשה השימוש ולהעדיף שימוש בהדברה ירוקה שאינה מהווה סכנה לבני האדם ולסביבה.