הדברת נמלי אש בבית, בגינה ובפארק – אפס עקיצות תוך זמן קצר

נמלי אש זכו לכינוי הזה בגלל שהעקיצה שלהן מרגישה כמו כוויה. בהתאם, כשמתגלות נמלים כאלה בבית, בחצר, בגן ציבורי או בכל מקום אחר, חשוב מאוד לטפל במפגע במהירות – ובמקצועיות. חיסול נמלי אש הוא אחד מתחומי המומחיות של מחסל החרקים, בזכות 20 שנות ניסיון בהדברה והיכרות מעמיקה עם החרק האדמוני.

 

רוצים להיפטר מנמלי אש מהר?

הזמינו אותנו להדברת נמלת האש בגינה או בבית

רישיון המשרד להגנת הסביבה

טיפול מקצועי עם חומרי הדברה מאושרים

שירות בפריסה ארצית רחבה

 

לבירורים והצעת מחיר שאסור לפספס חייגו:

053-350-5746

הדברת נמלי אש

איך לזהות נמלי אש בבית?

יש 4 סימני זיהוי עיקריים שמצביעים על נוכחות של נמלי אש בבית (או בכל מקום אחר, כמובן):

1. צבע – אם אתם רואים נמלים קטנות אדומות, אלו הן נמלי אש. נמלים "רגילות" הן שחורות, ואילו אלה שעוקצות הן בגוונים שונים של חום אדמדם.

2. חרקים מתים – נמלת האש נוהגת להרוג חרקים שונים. בהתאם גופות חרקים קטנים הן עוד עדות לכך שיש לכם בעיה של נמלי אש.

3. הליכה איטית בצמוד לקירות – נמלי אש נוהגות להתהלך בשיירות, בקצב איטי למדי. הן נעות בעיקר בצמוד לקירות, אבל גם על צינורות ובמקומות מוצלים בגינה.

4. עקיצות – כשנמלת אש עוקצת, התוצאה היא כתם בגוון ורוד. ברוב המקרים האדם שנעקץ מרגיש את רגע החדרת הרעל מצד הנמלה, בגלל תחושת הבעירה המידית.

 

ניטור נמלי אש בעזרת חמאת בוטנים

דרך פשוטה ואפקטיבית מאוד לנטר נוכחות של נמלי אש – כשיש סימנים מחשידים אבל לא בטוחים לגמרי שאכן הבית או החצר מוצפים בחרק הבעייתי – היא בעזרת חמאת בוטנים. השיטה היא מריחת מקל של ארטיק או ענף במעט חמאת בוטנים והנחתו במקום מוצל בגינה או ליד קירות. כדאי לעשות זאת בשעות הבוקר המוקדמות בגלל שהנמלים האדמדמות לא אוהבות את השמש.

עוד אופציה היא פיזור במבה, שכידוע גם היא מכילה כמות גדולה של בוטנים. בכל מקרה חוזרים אחרי כשעה – ואם יש נמלי אש סביב הפיתיונות המסקנה המתבקשת היא שאכן נדרשת הדברה מקצועית. חשוב להדגיש כי זהו לא חומר טבעי נגד נמלי אש אלא אמצעי לניטור בלבד.

 

איך נראית נמלת אש?

* צבע – בין אדום לחום אדמדם (כלומר גם נמלים חומות קטנות הן נמלי אש).

* גודל – במקומות מסוימים בעולם יש גם נמלי אש גדולות מאוד. בארץ נפוץ רק הסוג הקטן, כך שהגודל של נמלת אש הוא בסך הכל כ-1.5 מ"מ ואפילו פחות.

* מספר הרגליים – לנמלת אש 6 רגליים.

* מחושים – עוד מאפיין בולט של חרק זה הוא מחושים. כל מחוש מורכב מ-10 פרקים.

* לסת חזקה – הלסת החזקה משמשת את נמלי האש להריגת חרקים שונים.

* עוקץ – העוקץ ממוקם ב חלק האחורי של הגוף, והוא זה שכמובן אחראי על העקיצות המכאיבות.

* בליטות – לנמלי אש 2 בליטות בין הבטן לבין בית החזה.

 

איך להרוג נמלי אש?

חומרי ההדברה האפקטיביים נגד נמלי אש כוללים:

1. פיפרוניל (Fipronil) – פוגע במערכת העצבים של הנמלה האדומה ובדרך זו מביא למותה.

2. הידרמתילנון (Hydramethylnon) – החומר הזה הורג נמלי אש באמצעות שיבוש הפעילות המטבולית שלהן – כלומר הן יאכלו, אבל לא יספגו את החומרים הנחוצים להן ולכן תוך זמן קצר ימותו.

3. Methoprene – חומר מעכב גדילה, פעולה שגם היא תורמת לחיסול מושבת החרקים המזיקים.

 

האם אפשר לבצע הדברת נמלי אש בבית באופן עצמאי?

ברוב המקרים ניסיון להדביר נמלי אש ללא עזרה של חברת הדברה מנוסה שמשתמשת בחומרים ייעודיים יסתיים בכישלון. הסיבה העיקרית לכך היא שצריך לדעת איפה בדיוק לפזר את חומרי ההדברה הרלוונטיים, בהתאם לתנאי השטח ולמקומות שבהם נוטרו הנמלים העוקצות. דגש שני הוא התזמון של הפעולה – כדי שהחומרים יהיו אפקטיביים חשוב לבצע את ההדברה בשעות הבוקר המוקדמות.

עוד כדאי לדעת שמדובר בחרק אגרסיבי מאוד. כחלק מהאגרסיביות יש גם מאבקי טריטוריה בין מושבות שונות, ולכן חיסול מושבה אחת עלול למשוך לשטח שלכם מושבה חדשה שתשתלט על הקן – סיבה טובה נוספת לכך שכל טיפול בנמלי אש חייב להתבצע באופן מקצועי.

 

איך מדבירים נמלי אש באופן מקצועי?

ברוב המקרים טיפול בבעיית נמלי אש בבית כולל שילוב של ריסוס עם פיזור פיתיונות שכוללים חומר רעיל. הפיתיונות נחלקים ל-2 סוגים, כאלה שמגיעים בצורת גרגרים וכאלה שמגיעים בצורת קפסולות ג'ל זעירות. האופציה הראשונה מתאימה יותר לשטחים חקלאיים, משתלות, פארקים וגינות, ואילו הג'ל הוא האופציה המומלצת להדברה של נמלי אש בדירות ובתוך מבנים אחרים (חנות, משרד וכו')

 

מה עושים נגד נמלי אש בבית?

1. פתרון בעיית נמלי אש בבית מחייב קודם כל ניטור כדי להבין איפה מרוכזות הנמלים. במיוחד חשוב לבצע את השלב הזה כשיש בית עם חצר.

2. לאחר מכן מדביר מנוסה יגבש אסטרטגיה מדויקת לפיזור הפיתיונות המורעלים – כך שהנמלים ייקחו את כולם אל הקן.

3. כשכל המושבה ניזונה ממזון שיש בו רעל, כל הנמלים ובפרט המלכות מתות, והבעיה נפתרת.

4. בחלק מהמקרים יתבצע גם ריסוס של הקן, בעיקר כדי למנוע הגעת נמלים אדומות חדשות שירצו להשתלט על הקן אחרי שהתרוקן מהמושבה שחוסלה.

 

איך להיפטר מנמלי אש בוודאות?

פיזור רעל לנמלי אש מחסל כמעט בוודאות את כל המושבה במקום ומונעת עקיצות מכאיבות. יחד עם זאת מספר מצומצם של נמלים אדומות עלול להישאר בחיים. במיוחד עלול להתממש תרחיש כזה כשמדובר על שטחים פתוחים כמו פארקים או בריכות שחייה וכו' במקרים אלה נחזור אליכם פעם נוספת, כעבור כשבועיים, כדי לנטר את השטח ובמידת הצורך לפזר פיתיונות נוספים שיחסלו את שארית המושבה.

 

ריסוס נגד נמלי אש – לא במשתלות

אחד היתרונות המשמעותיים של הדברה מקצועית על פני הדברה ביתית הוא היכולת לבחור את הפתרון המושלם בהתאם למאפיינים הספציפיים של המקום. כשמדובר על משתלה שהתגלו בה נמלים אדומות, יש להשתמש אך ורק בפיתיונות ולא לבצע ריסוס – וזאת לפי ההנחיות של המשרד להגנת הסביבה שאוסר על ריסוס נמלי אש במשתלות.

שימו לב: דרישה נוספת של המשרד להגנת הסביבה היא טיפול מידי בנוכחות של נמלי אש, שמוגדרת בפקודת בריאות העם כמפגע. יש גם מקרים שבהם מוטל קנס על משתלה שמאפשרת לנמלים העוקצות והמסוכנות להסתובב בשטחן מבלי לטפל בכך.

 

איזה חומר נגד נמלי אש הכי מומלץ?

כשיש בעיה של נמלי אש חומר הדברה מומלץ הוא כזה שמצליח לחסל את המושבה תוך זמן קצר ככל האפשר. מהניסיון שלנו יש מספר חומרים אפקטיביים מאוד, והבחירה ביניהם היא בהתאם למאפיינים הספציפיים בכל מקום:

שם המוצר החומר הפעיל שיעור החומר הפעיל דגשים
פרו ג'ל נמלת האש הקטנה פיפרוניל 0.01% ג'ל, בעיקר לשימוש פנימי
טופגריין פיפרוניל 0.05% גרגרים שנמלי האש לוקחות איתן אל הקן
בזלת הידרמתילנון + methoprene 0.365%

0.25%

מתאים גם לשימוש בתוך הבית וגם לשימוש חיצוני
אדווין indoxacarb 0.045% גרגרים. דרך הפעולה היא חסימת זרימת הנתרן בגוף הנמלה

 

הדברה נגד נמלים אדומות קטנות – אפס סיכון לבני הבית ולחיות מחמד

הפיתיונות שנפזר אצלכם כדי לגרום למותן של כל הנמלים האדומות הקטנות והמכאיבות בטוחים לגמרי ולא מסכנים אתכם. הבטיחות המקסימלית היא גם לגבי פיתיונות בצורת גרגרים וגם לגבי אלה שמגיעים עם מרקם של ג'ל.

כמו כן ניתן לבצע הדברה בראש שקט גם בבית שיש בו חיות מחמד – אנחנו יודעים איך להדביר נמלי אש בלי לחשוף את הכלבים והחתולים לסיכונים מיותרים.

 

ריסוס נגד נמלים אדומות – דגשים חשובים

כשמתבצע ריסוס נגד נמלי אש בבית, המקומות הקריטיים הם:

√ ליד הפנלים – מפני שהנמלים אוהבות כאמור לצעוד בצמוד לקירות

√ בנקודות הניקוז בחדר הרחצה ובמטבח

√ בארון שמתחת לכיור – מקום אהוב באופן כללי על חרקים

√ באדני חלונות

√ ובמקומות נוספים שנזהה ככאלה שהנמלים האדמדמות עשויות להגיע אליהם.

לפני הריסוס נבקש מכם להרחיק רהיטים מהקירות כדי שהגישה תהיה חופשית, ולהסתיר כלי אוכל, צעצועים של ילדים וחיות מחמד ועוד פריטים שאסור שייחשפו לחומרי הדברה. לאחר הריסוס יש לשהות מחוץ לבית (לגבי פרק הזמן הספציפי נעדכן אתכם מראש כמובן). אחרי החזרה הביתה מאווררים את כל החללים. דגש נוסף הוא להימנע מספונג'ה במשך 48-72 שעות לאחר הריסוס.

 

הנחיות טיפול בנמלת האש הקטנה

כיום יש נוכחות של נמלים אגרסיביות אלה בכל חלקי ישראל, כולל בנגב ואפילו באילת. בגלל שמדובר במין פולש, ובגלל שהן מזיקות לבני אדם וגם הורגות חרקים חיוניים לחקלאות, ישנו ניסיון לעצור את ההתפשטות שלהן. פרויקט משותף למשרד להגנת הסביבה, לחברה להגנת הטבע, לרשות הטבע והגנים ולגופים נוספים מנטר את נמלי האש, ומבקש מכל מי שזיהה אותן לעדכן אותו. אנחנו מבצעים דיווח על נמלי אש לאחר שזיהינו אותן בוודאות, ומספקים למיזם הנ"ל את כל המידע הרלוונטי:

√ מיקום

√ כמות

√ עקיצות אם היו כאלה

√ עדכון לגבי ביצוע ההדברה ועוד.

 

האם יש עונת שנה ספציפית שבה עלולות להופיע נמלים עוקצות בבית?

טווח הטמפרטורות החביב על נמלי אש הוא 18 עד 30 מעלות. בהתאם הן עלולות להופיע אצלכם בבית, וגם במקומות אחרים, בכל עונות השנה. בימי קיץ חמים במיוחד סביר להניח שהן יתחפרו בקן שלהן מתחת לאדמה, וכאמור באופן כללי הן מעדיפות צל. יחד עם זאת הן כן מופיעות בקיץ, ועוקצות, וכך גם באביב ובסתיו ואפילו בימי חורף חמימים אפשר לראות אותן (ולהרגיש את הרעל שהן מחדירות לגוף כשהן עוקצות).

 

עקיצות נמלי אש – כואב ולפעמים גם מסוכן!

בניגוד לחרקים כמו פשפשי מיטה, פרעושים או יתושים, שניזונים מהדם שלנו ולכן עוקצים בני אדם, נמלי אש עוקצות מסיבה אחרת לגמרי – הרתעה. אמנם מדובר בפעולה מטופשת מבחינתן, מפני שהעקיצות המכאיבות מושכות אליהן תשומת לב ווגורמות לנו להדביר אותן, אבל בגלל המבנה החברתי של מושבת נמלי אש, והמוכנות של כל פרט להקריב את עצמו למען הכלל, בכל מקום שיש בו נמלים כאלה התוצאה עלולה להיות עקיצות רבות וכואבות.

עקיצת נמלה אדומה עשויה ליצור מעין שלפוחית, קצת כמו צריבה של מדוזה, ואפילו להשאיר סימנים של כוויה. התחושה היא כאמור של בעירה בגלל החומר הרעיל מאוד שמשחררת הנמלה, והכאב עלול להימשך גם עד 30 דקות. במקרים נדירים עלולה להיווצר תגובה אלרגית לעקיצה, ולכן אם יש סימפטום חריג חשוב לפנות מיד לטיפול רפואי. גם כשהעקיצה היא באזור הפנים ההמלצה היא להתייעץ באופן מידי עם רופא.

כשהעקיצה "רק" מכאיבה, אפשר להרגיע את האזור המגורה עם אלוורה או חומץ תפוחים – וכמובן להזמין מדביר כדי למנוע עקיצות נוספות.

 

האם יש טיפול טבעי לנמלי אש?

באינטרנט אפשר למצוא רעיונות לטיפולים טבעיים במפגע הבעייתי – למשל אבקה נגד נמלי אש, פלפל קאיין, ריסוס עם תערובת של סבון כלים ומים ישירות על הנמלים, וכך גם תערובת של חומץ, אבקת אפייה ומים.

חשוב לציין שברוב המקרים טיפול טבעי לא יספיק: גם אם הצלחתם להרוג חלק מהנמלים האדומות, בגלל שאחרות נשארו בחיים ובגלל שמדובר בחרק עם קצב ריבוי מהיר מאוד (כל מלכה מטילה מאות ביצים, ובכל קן יכולות להיות כמה מלכות), תוך זמן קצר תגלו שאתם ממשיכים להיעקץ.

 

המקומות בהם אפשר למצוא נמלות אש

* מסביב לבריכה – מקום אהוב מאוד על נמלי אש בזכות האדמה הרכה מסביב לבריכה והלחות. הטיפול במפגע יתבצע בכל האזורים הנגועים וברדיוס של 50 מטר.

* בגינה – פיזור פיתיונות בשעת בוקר מוקדמת ובחלק מהמקרים ריסוס ישיר של הקן אם המיקום שלו נגיש.

* בבית – פיזור פיתיונות ג'ל וריסוס לאורך הקירות ובנקודות נבחרות נוספות.

* פארקים ציבוריים – פיזור פיתיונות, לרוב בצורת גרגרים, בעיקר באזורים שבהם יש צמחיה וסביב מקורות מים (ברזיות, בריכת נוי וכו').

* מדשאות – פיזור פיתיונות וחזרה כעבור שבועיים כדי לוודא שהבעיה נפתרה לגמרי (ואם לא, פיזור פיתיונות נוספים).

* מתחם צימרים – טיפול מקיף גם בשטחים החיצוניים וגם במרחבי האירוח.

 

תשובות על שאלות חשובות בנושא

באיזה אזור בגוף עוקצות נמלים אדומות בני אדם?

בכל חלקי הגוף, כולל הפנים.

האם נמלי אש עוקצות גם חיות מחמד?

כן, ועקיצה של נמלת אש עלולה להיות מסוכנת מאוד לכלבים – מפני שהחרק הזעיר עלול לעקוץ את הכלב בעין ולפגוע בראייה.

האם נמלים אדומות עוקצות יכולות להגיע גם לדירות בקומות גבוהות?

כן, יש לא מעט מקרים שבהם התגלו נמלים מסוג זה גם ברבי קומות.

איך לצמצם את הסיכון להופעת נמלים אדומות חדשות אחרי הדברה?

חשוב לבדוק בקפידה עציצים ושתילים חדשים לפני שמביאים אותם לגינה.