כאשר מדובר על חרקים, יחסו של האדם אליהם הינו דו ערכי, וזאת במידה רבה של צדק. לחרקים מסוימים יש תפקיד חשוב בקיומה של חקלאות, אולם סוגים אחרים של חרקים נחשבים למזיקים ופוגעים הן בגידולים חקלאיים והן באדם באופן ישיר.

דוגמא מעניינת לחרק, שמינים מסוימים שלו נחשבים למזיקים בעוד אחרים נחשבים דווקא למועילים, ניתן למצוא בזה הקרוי בשם פשפש. בשורות הבאות נראה במה הפשפש יכול להועיל, במה הוא יכול להזיק וכיצד משפיעה עליו ההתחממות הגלובלית.

הפשפש המזיק

משפחת הפשפשים מורכב מלא מעט מינים וסוגים. בין הסוגים השונים של פשפשים, אחד הידועים הוא זה המכונה "פשפש המיטה". סוג זה של פשפש, ממש בדומה למזיקים אחרים כגון פרעושים או כינים, ניזון על דמם של יצורים אחרים.

מאפיין זה, שהופך את פשפש המיטה לטפיל שפגיעתו רעה, הביא בעבר להשקעת מאמצים רבים בחיטוי ובהדברה. למעשה, במשך שנים רבות נידמה היה שבמרבית מדינות העולם המפותחות הביאו המאמצים הללו להיעלמותו של הפשפש מוצץ הדם שהיה נפוץ מאוד במגורי אדם.

לרוע המזל, בשנים האחרונות התברר שהשמועות והשמחה על היעלמותו היו מוקדמות. לאחרונה החלו נשמעים דיווחים על חזרתו של הטפיל המזיק. פגיעתו ניכרת בעקיצות מגרדות ובלתי נעימות, אשר אנשים מסוימים רגישים לפגיעתם באופן מיוחד. על מנת לטפל בבעיה, יש צורך לפנות למדביר מקצועי וזאת כדי לאבחן את סוג הטפיל המזיק וכך להדביר אותו ביתר יעילות.

בנקודה זו ראוי לומר שלצד הפשפשים המזיקים ישנם גם סוגים נוספים של פשפשים שאינם רק בלתי מזיקים לאדם אלא שהם אפילו מועילים.

הפשפש המועיל

מרבית האנשים הרוכשים מוצרי מזון, פירות וירקות, אינם משקיעים מחשבה יתרה על הצורך בגידולים חקלאיים.

עבור החקלאים, לעומת זאת, משימת הטיפול ביבולים החקלאיים מהווה מלחמה יומיומית של ממש. המלחמה שאנו מדברים עליה היא מלחמה במזיקים שיכולים להרוס יבולים שלמים ובכך להביא לעליה ניכרת במחירי המזון בעולם.

למרבה הפלא, משפחת הפשפשים (שכזכור יכולה להוציא מקרבה את פשפש המיטה הטפילי), כוללת גם פשפשים שמסייעים לחקלאי להילחם במזיקים משמידי היבולים. מינים מסוימים של פשפשים אינם ניזונים על דם אדם כי אם על אותם חרקים טפילים שפוגעים בחקלאות. תופעה זו, שנקראת כיום הדברה ביולוגית, לא רק מונעת שימוש בחומרי הדברה על המזון שאנו אוכלים, אלא גם נחשבת ליעילה יותר בחיסול ממוקד של מזיקים שונים.

בנקודה זו, שנשמעת חיובית ביותר, כדאי להזכיר מחקר חדש שנערך בישראל ומצא שאותם פשפשים מועילים נפגעים במידה קשה מגורם בלתי צפוי.

מחקר על פשפשים

מחקר מקיף שנערך בתקופה האחרונה, בוצע בקרב פשפשים בישראל ששייכים למין "פשפש אוריוס". סוג זה של פשפשים שונה מהמין המזיק של פשפש המיטה והוא נחשב ל"יקיר החקלאים". כל זאת בזכות תפקידו כמדביר ביולוגי, דהיינו כיצור שניזון על חרקים אחרים שמזיקים לגידולים חקלאיים למאכל.

המחקר העדכני מצא שגורם בלתי צפוי – ההתחממות הגלובלית – הביא לפגיעה של ממש באוכלוסיית הפשפשים הללו. לא רק שמספרם ירד, אלא שחלה גם ירידה בממדי גופם הזעירים גם כך. עבור חלק מהחקלאים המצב נעשה קשה כל כך עד שהם נאלצים לרכוש פשפשים מחברות שמגדלות אותם במיוחד למטרות אלו.

מועיל או מזיק?

אם נרצה לסכם, ראינו שיש סוגים שונים של פשפשים. מצד אחד, ישנם סוגים של פשפשים שפגיעתם מזיקה לבני אדם. הללו, חיים בבתים וניזונים על דם, בדומה לפרעושים. כאשר מגלים שמתארחים בבית מזיקים כאלה, מוטב למהר ולהזמין מדביר מקצועי. מצד שני, ישנם סוגים אחרים של פשפשים, שהם בעצמם נחשבים למדבירים טבעיים שמסלקים מזיקים שונים שפוגעים בגידולי המזון שאנו אוכלים.