בהתחלה, היו אלה נמלים בודדות. השבועות חלפו, והבנתם שהבעיה רק מתגברת. המזיקים השונים נמצאים בחדר הילדים, ואתם, מטבע הדברים, חוששים לבריאותם.

ברור לכם שרק הדברה יעילה יכולה לעשות סוף לסיפור. אלא שכאן נכנס לתמונה חשש אחר, והוא שההדברה עצמה, שעשויה להכיל חומרים כימיים רעילים, תפגע היא בבריאות הילדים. אז איך בדיוק עוברים את זה בשלום?

מזיקים, חדרי ילדים ומה שביניהם

כצעד ראשון, ראוי להבין מהן בדיוק הסיבות שעלולות להגביר את הסבירות שמזיקים שונים ימצאו את מקומם, חלילה, בחדר הילדים. ברמה הכללית, ניתן לטעון כי התיקנים, הנמלים או הפשפשים, אשר מגיעים לרוב מהביוב (או דרך חיות מחמד) לכל חדרי הבית, מהווים סכנה משמעותית יותר עבור הילדים, וזאת עקב הרגישות הגבוהה שלהם לכך.

כשנכנסים לעובי הקורה, אפשר גם להבין מדוע ייתכן שבחדר הילדים נמצא כמות גדולה יחסית של אלה. הלכלוך בחדרים אלה נוטה להצטבר, בין השאר מכיוון שילדים רבים אוכלים בחדרם, ומותירים פירורים – זהו כר פורה להופעת נמלים, או מזיקים מסוגים אחרים, בחדר.

על החשש מהדברות

עד לפני מספר שנים, השימוש העיקרי היה בחומרי הדברה רעילים. מכאן, ברור אותו חשש של ההורים מפני ביצוע ההדברה. אחרי הכול, לילדים יצר סקרנות שאין שני לו: הם עלולים לגעת באותם חומרי הדברה, או אפילו להכניס את השאריות שלהם לפה. מכאן, עולה סבירות לפגיעות שונות בעור, הרעלה, פגיעה במערכת העצבים, או במקרים החמורים – אפילו למוות, חלילה.

הסיבות לכך נוגעות לרכיבי חומרי ההדברה מהסוג הזה: לא כולם יודעים, אבל בתרסיסי הדברה שונים יש גז עצבים, שעלול להשפיע על הילדים. גם כשאין מגע ישיר עם החומר, העובדה שהילדים נמצאים משך מרבית שהות היממה בבית, מגדילה את החשיפה האפשרית שלהם לרעלים.

הדברים אמורים גם לגבי פתרונות הדברה או הרחקה אחרים, דוגמת מלכודות לעכברים או לחולדות. כאן, עולה הסכנה שהילדים ייגעו בעצמם במלכודות אלה, על כל הסכנות הבריאותיות שבכך. כמו כן, המפגע עם פגרי חיות מתים בחדר שלהם אינו נעים אף פעם, וגם בכוחו להעביר מחלות.

הפתרון: שיטות הדברה ידידותיות

החדשות הטובות הן שעם השנים, החלו להיכנס לתמונה מספר שיטות הדברה ידידותיות לסביבה, ועקב כך – כאלה הבטוחות גם בחדרי ילדים.

חומרי הדברה אלו מבוססים ברובם על רכיבים טבעיים, אשר הפירוק שלהם נעשה בצורה מהירה, מה שמקטין עד למינימום האפשרי את החשיפה של הילדים לרעלים. גם הריח שלהם לא נותר באוויר החדר, מה שמסייע, מן הסתם, לילדים.

ברמה המעשית, המלצה יעילה היא להתבסס על קבוצת הפרטואידים, אשר הבסיס שלה הוא צמחים מסוגים שונים, ומינון מינימלי ביותר של חומרים רעילים.

יחד עם זאת, ההמלצה הברורה היא לפנות את הילדים מהחדר למשך מספר שעות טרם ביצוע ההדברה, וזאת כדי להעניק את פרק הזמן הרלוונטי לאיוורורו של החדר: פרק זמן של שמונה שעות, למשל, נחשב ללגיטימי בכל קנה מידה.

חשוב מאד גם לעטוף את החפצים והצעצועים של הילד, או לחילופין להרחיק אותם מהחדר, כדי למנוע מחומרי ההדברה להצטבר גם עליהם. בתום ההדברה, יש לנקות היטב את כל החפצים.

אז איך מתחילים?

כאשר מבחינים בנוכחות חריגה של מזיקים בבית בכלל, ובחדר הילדים בפרט, חשוב מאד לפנות לחברת הדברה מקצועית בהקדם הנוכחי, לפני שהנזק יהפוך לחמור יותר. אולם, אין להסתפק בהזמנת השירותים שלה: החובה שלכם, בתור הורים, היא ליידע אותם על חדרי הילדים, ולוודא כי בהם ייעשה הטיפול הזהיר ביותר.

על אותו עיקרון, ניתן לבקש מחברת ההדברה פירוט על החומרים בהם נעשה השימוש, וזאת כדי שניתן יהיה לפעול מהר במקרי חירום.