ריהוט עץ איכותי ידוע כעמיד, מאריך שנים רבות ולרוב גם יקר לליבנו. על אף עמידותו, תולעי העץ הקטנטנות מעמידות אותו בסכנה שכן הם חורצות בו חורים ותעלות והורסות אותו בשיטתיות.

תולעי העץ הינן למעשה חלק מגלגוליו של חרק. חרקים מטילים ביצים מהם בוקעים זחלים אשר חודרים אל מוצרי העץ, מכרסמים בהם ויוצרים חורים ותעלות על גבי העץ ובכך הורסים ריהוט.

בארץ קיימים שלושה סוגי תולעי עץ:

תולעי עש תולעים שמקורם מן העש – פרפר הלילה.

תולעי עץ וחיפושית ירקונית החיפושית קטנטנה וצבעה חום בהיר, היא מסבה בפני עצמה נזק לריהוט עץ. התולעת באורך של עד 3 סנטימטרים, צבעה צהוב-לבן והיא עשויה פרקים. התולעת יכולה להתפתח לאורך 10 שנים ולכרסם במהלכן את העץ. בסוף התהליך היא הופכת לגולם וממנו לחיפושית אשר מתרבה עוד ועוד בפוגשה בן זוג.

תולעי עץ ליקטוס חיפושית זעירה באורך 2-3 מילימטר שאורך חייה נע בין 4 חודשים לשנתיים. התולעת חובבת מוצרי עץ יבשים מהם היא צורכת עמילן ההכרחי להתפתחותה.

סימנים ראשונים לתולעי העץ, בטרם הריהוט נהרס הם:

  • רעשי רשרוש מתוך הרהיט
  • שאריות נסורת על הרצפה
  • עדות לתולעים עצמן

תולעי העץ מגיעות בדרך כלל ממוצרי עץ ממקור לא איכותי, שלא עוברים תהליכים של חיטוי והגנה בפני תולעי עץ או ביציהן. מוצרי עץ כגון מסגרות עץ של קנבסים, ריהוט עץ לא מעובד במחיר זול, ריהוט מהמזרח ועוד, עלולים להכיל תולעים שיגרמו לנזק חמור ברהיטי העץ שלכם.

כיצד נלחמים בתולעי העץ?

הפתרון למלחמה בתולעי העץ ברמה המקומית היא ריסוס הרהיטים בתכשירים מיוחדים שנמכרים ברשתות השיווק או לחילופין שימוש בשיטה אלטרנטיבית והיא שפשוף הרהיטים על ידי בצל. הבצל גורם לתולעים לצאת החוצה מחורי העץ.

הדברת תולעי עץ נחשבת למורכבת יחסית מכיוון שהתולעים שוהות בעומקי הריהוט. כאשר מדבירים תולעי עץ יש לקחת בחשבון את העובדה שחומרי ההדברה אמורים להגיע אל התולעים ולהדבירן מצד אחד ואילו מצד שני יש להימנע מפגיעה ברהיט עצמו.

כאשר העץ ברהיט אינו אחיד והוא מכיל חריצים, ניתן להזריק ישירות לתוך חריצים אלו את חומר ההדברה, אולם שיטת ההדברה היעילה והנפוצה ביותר היא איוד של חומרי ההדברה.

הדברת תולעי העץ בעייתית גם מכיוון שאמנם היא מטפלת בבעיית התולעים וממיתה אותן, אך אין היא מונעת את הישנות התופעה.

הדברת תולעי עץ באופן מקצועי

במידה והינכם מגלים סימנים ראשונים של תולעי עץ בביתכם, גם אם על פניו התופעה נראית מקומית בלבד, מומלץ להזמין מומחה המתמחה בהדברת מזיקי עץ. לעיתים גם אם התופעה נראית מקומית, יגלה המדביר כי היא התפשטה לרהיטים נוספים בבית או עתידה להתפשט.

יתכן שהמומחה יבקש להוציא את כל רהיטי העץ מהבית למספר ימים לצורך ביצוע הדברה יסודית באיוד במכולת גז וכן ביצוע ניקיון יסודי, שרק לאחריהם ישובו הרהיטים למקומם.

שיטת הדברה זו עלולה לעלות כסף רב שכן מדובר גם בניוד הרהיטים, באופן עצמאי, על ידי חברת הובלה או באמצעות שירות שמציעה חברת ההדברה, אולם הוצאות אלה מתגמדות לעומת הסכנה שתולעת העץ תפגע בכל רהיטי העץ בבית.

לחילופין המומחה יכול להציע טיפול מקומי, או הוצאת רהיט ספציפי אחד בלבד.

בכל מקרה, שיטת המניעה הטובה ביותר היא רכישת מוצרי עץ איכותיים ממקומות מהימנים אשר עוברים חיטוי והדברה במשך תהליך הייצור שלהם. רהיטים ממקור מהימן יחזיקו מעמד לאורך זמן, אלא אם כן המזיקים יכנסו לבתיכם באמצעים אחרים.

במידה וגם לאחר ביצוע הדברה אנו רואים נוכחות של מזיקי עץ, עלינו לזהות את הריהוט הנגוע ולהגלותו מביתנו.