השימוש בחומרי הדברה החל מהצורך להפטר ממזיקים שונים שפגעו בחקלאות ובחיות שונות המעבירות מחלות המזיקות לאדם. יחד עם יעילות בהגנה על הצומח ובמניעת התפשטות מחלות, לחומרי ההדברה יש גם השפעות שליליות רציניות מאוד. החומרים מהם מורכבים חומרי ההדברה הינם לרוב חומרים כימיים רעילים. חומרי ההדברה הינם רעילים לא רק ל"קהל" היעד שלהם אלא גם לסביבה שלהם ולבעלי חיים תמימים.

לדוגמא, חומרי הדברה עלולים להתפרק באוויר ולפגוע בשכבת האוזון, חומרי הדברה שלא נשטפים טוב מצמחי מאכל מגיעים לגוף האדם, מצטברים בו ומזיקים לו. חומרי הדברה גם מצטברים באדמה וחלקם מחלחלים למי התהום ומזהמים גם אותם.

מלתיון

אחד מחומרי ההדברה הפופולאריים נגד הכינמת הינו המלתיון.  החומר הפעיל במלתיון, חומר המשמש עבור הדברה כימית, הינם זרחן פעיל. המלתיון הינו בין החומרים הכימיים היחידים שהכינים בארץ טרם פיתחו עמידות אליו. המלתיון משמש כרעל גם במגע,  בקיבה ובנשימה. חומר זה יעיל כנגד מזיקים כמו כנימות שונות, תריפס אדום, צידקה ירוקה ועוד. פעילותו הרעילה נובעת מכך שהוא מעכב אנזימים חיוניים ביצורים בהם פוגע.

פירינקס

דוגמא נוספת לחומר הדברה כנגד חרקים הינו הפירינוקס. הפירינוקס יעיל כנגד הכנימה הקמחית שעמידה למלתיון. כמו כן, הוא יעיל כנגד מזיקים שונים לעצי פרי. הפירינקס מגיע כתרסיס כתכשיר מרוכז, או כגרגרים המכילים אחוז נמוך יותר של החומר הפעיל שיתרונם הוא בשחרור מבוקר של החומר לאחר ריסוס.

דיזיקטול

הדיזיקטול הינו מקבוצת הזרחנים האורגניים. חומר הדברה זה משמש להדברת מזיקים בעצי נוי, בגידולי שדה ובירקות. כמו כן, יעיל הדיזיקטול כנגד מזיקי קרקע שונים כגון מכרסמים, נמלים ומקקים. חשוב לציין, שכבר החל משנת 2007  המשרד להגנת הסביבה אסר שיווק של חומרי הדברה המכילים זרחן פעיל (כלורפיריפוס ודיאזינון), בניהם גם החומרים מלתיון, פירינקס ודיזיקטול. חומרי הדברה אלו נאסרו לשימוש מכיוון שמחקרים שונים העלו כי הינם עלולים לגרום לנזקים לעובר עבור נשים הנחשפות לחומרים אלו, בנוסף להשפעתם כמעכבים לאנזים אצטיל כולין אסטרז.

מזיקוטל

המזיקוטל הינו אחד מתכשירי ההדברה המורשים למכירה בישראל על ידי משרד החקלאות. המזיקטול גם הוא יעיל בעיקר כנגד הכנימה הקמחית, הנפוצה בעיקר בצמחי בית. כנימה זו בדרך כלל מופיעה בשורשי הצמח, וכתוצאה מכך גורמת גם להופעה של נמלים באיזור.

סימשופר

סימשופר הינו קוטל חרקים לא סיסטמי, והינו יעיל כנגד מזיקים ומסייע בהדברת זבובים (זבובי פירות), הדברת כנימות, זחלים, תריפסים וזיבל הפרחים חומר זה מומלץ לשימוש בצמחים כמו תפוח, גפן, עגבניה, ציפורן ועוד. יש לציין כי זהו מכשיר מתחלב ויש לדללו עם מים ולאחר מכן ניתן להשתמש בו כתרסיס.

נויזידאן סי

הנויזידאן סי הינו חומר הדברה שימושי כנגד כנימות העלה וכנימות העש.

פלאדיום

פלאדיום הינו חומר הדברה אורגני היעיל כנגד כנימות העלה, עש טבק, צידקות, תריפסים וזחלי עש. חשוב לציין, שבניגוד לחומרים הקודמים שצויינו חומר זה הינו טבעי וידידותי לסביבה. הצמחים בהם מומלץ השימוש בפלאדיום הינם ירקות, גפנים, עצי פרי, צמחי נוי וצמחי תבלין.

נימיקס

הנימיקס הינו קוטל מזיקים טבעי. חומר זה מופק מזרעי עץ האזדרכת ההודית הנקרא גם עץ הנים.הרכיב הפעיל בחומר הדברה זה הינו האיזדכטין. הוא מתאים להדברת כנימת העלה, כנימת עש הטבק ועש המנהרות. הצמחים בהם הנימיקס מומלץ לשימוש הינם עצי הדר, ירקות, צמחי תבלין ועוד. ניתן לשלבו עם נימגארד להגברת יעילות ההדברה. הנימיקס מופיע כתרסיס ואינו רעיל לבני אדם מה שמאפשר את השימוש בו ממש עד הקטיף עצמו.

לסיכום

השימוש בחומרי הדברה הינו בלתי נמנע, אך חשוב להשתמש בחומרים אלו בתבונה. יש לנסות לצמצם את השימוש בחומרים כימיים(כגון זרחן פעיל) ולהשתמש בחומרי הדברה טבעיים (כגון פלאדיום או נימיקס).