כיצד מתגוננים בפני עם חרקים מעבירי מחלות? מאמר זה ינסה לתת מספר טיפים בנושא:

חרקים הנמצאים בקירבת בעלי חיים

הפרעוש

ייצור זעיר, אלוף בקפיצה, כלומר, הפוטנציאל שלו הוא 2.50 מטר לגובה וקרוב ל-4 מטר לרוחק, תכונה נחמדה, אך אינה הופכת אותו עדיין לחביבת הקהל, מכיין שהוא חרק טורדני במיוחד, הנטפל לחיות, ברוב המקרים לחית המחמד הביתי, אם כי ישנם כמה זנים הנצמדים דווקא לחולדות/

המייחד את הפרעוש הוא שהיטפלותו היא בדרך כלל על גבי גופו של הפונדקאי ולא בתוכו, כיאה לטפילים אחרים, הוא נטמע בשיערותיו של בעל החיים ומוצצץ דמו, תוך עקיצה.

בהיעדר ארוחה זמינה, הפרעוש עלול להיטפל גם לבני האדם, אף על פי שאינו יכול לשהות על גופו משך זמן, אלא פשוט לעקוץ ללא אבחנה. מתקפה שכזו מותירה אחריה מטווח לא נעים בעליל של עקיצות מטרידות, בדרך כלל על גבי הגפיים התחתונות, אם כי יש להם, כאמור, היכולת להגיע לכל מקום.

מעבר לעקיצות, החולפות עם הזמן, פרעושים עלולים להעביר גם מחלות לא נעימות כגון דבר-המגיע לרוב מחולדות ומכרסמים אחרים, מחלה זו אמנם ברת טיפול כיום, אך עדיין נחשבת עדיין לקטלנית. כמו כן, פרעושים עלולים לשאת נגיף בשם "ריקציה", אשר גורם ישירות לקדחת הבהרות, העלולה להיות קלטנית לבני האדם, כמו גם לחיות המחמד אשר בביתנו.

הקרציה

מעט גדולה יותר ושעירה יותר מהפרעוש, רגליה בולטות יותר, והיא בדרך כלל נטפסת על גופו של בעל החיים הפונדקאי, אם מדובר בחיית המחמד, לרוב באיזור הגפיים והאוזניים. קשה מאוד להבחין בה כאשר היא נתפסת, שכן היא קטנה מאוד בשלב ההתחלתי שלה, אך אם הזמן והטפילות, מוצצת היא דם באופן קבוע מגופו של הפונדקאי ומשלשת את גודלה, או אז, נראית היא כמו בליטה כהה על גבי העור, אשר מאוד קשה להפרידה מגפו של הפונדקאי.

הקרציות , עלולות לעבור גם לבני האדם, בהיעדר פונדקאי זמין, שוב, כמו חבריהן הפרעושים, הן אינן נתפסות על האדם, אך עוקצות עקיצות הגונות על מנת למצוץ כמה שיותר דם, עד לארוחתם הבאה.

קרציות עלולות לשאת גם הן את נגיף הריקציה, אשר מועבר דרך עקיצתן, אל דמו של הנעקץ, בעל החיים או בן האדם. חיידק זה גורם לקדחת הבהרות, אשר מתבטאת גם בכתמים בגפיים ומחלת חום קשה מאוד, לעיתים, בהיעדר טיפול אנטיביוטי מהיר וממושך, עלול החולה בקדחת זו אף למות.

התגוננות מפני חרקים הנמצאים בקרבת בעלי חיים

הטיפול הכי יעיל כנגד טפילים אלו משלב הדברת חיית המחמד על ידי תכשירים המיועדים לכך, בתוספת קולר המיועד לדחיית קרציות. כמו כן, מומלץ מאוד אף להדביר את ביתכם בהדברה מיוחדת כנגד פרעושים וקרציות, אשר אינה כלולה בהדברה רגילה. הדברת פרעושים תמנע כעבור זמן קצר את סימני העקיצות.

חרקים הנמצאים באוויר ובקרבת בני אדם

יתושים

חרקים מעופפים, אשר באים בגדלים שונים ובזנים שונים, אשר המסוכנים מביניהם הם יתוש הנמר האסיאתי ויתוש האנופלס.

המאפיין שלהם הוא עקיצותיה של הנקבה, אשר נטפלת לכל אדם, ובמקרים רבים מחיה באיזורים אשר מכילים מקוואות מים עומדים.

המחלות אשר היתשוים עלולים להעיבר בין השאר הן קדחת הנילוס המערבי, המתאפיינת בסימני שפעת קשים ומועברת על ידי היתוש הנמר האסייאתי והקדחת הקטלנית, אשר מועברת בידי יתוש האנופלס, אשר נמצא לרוב במדינות עולם שלישי, אך יכולה בקלות לחדור גם לאיזורנו.

הזבוב

אולי אחד החרקים המעופפים הטורדניים  ביותר שיש…קיים בכל מקום, בעיקר ליד מקורות מזון, זבל ומים. הוא אמנם אינו עוקץ בני אדם, אך בהחלט מעביר מחלות מעיים שונות ולא נעימות, באמצעות רגליו, מזבל וצואה, אל מקורות אוכל של בני האדם. בנוסף לכך, זבובים מסויימים מטילים ביציהם בתוך המזון, וברגע שזה נאכל על ידי אדם, הרימות הבוקעות מן הביצים, עלולות להוות מטרד טפילי רציני במייעי האדם.

התגוננות מפני חרקים הנמצאים באוויר ובקרבת בני אדם

הדברה כנגד מטרדים אלו משולבת בייבוש מקורוות מים עומדים, פינוי מקורות זבל עומד שאינו מיועד לכך, ריסוס מיוחד ומקצועי נגד חרקים גם בקרבת הבית וגם באיזורים ציבוריים אשר עלולים להוות מקום גידול בעבורם. הדברת יתושים, וגם מלכודות זבובים הן בעלות יעילות מוגבלת בזמן.