חרקים הם בעלי חיים קטנים, בדרך כלל, בעלי כנפיים ברוב המקרים, שלד קשיח בצידו החיצוני, ארבע עד שש רגליים ומיחושים. חרקים היו קיימים בכדור הארץ עוד הרבה לפני בוא האדם ועם זאת יחסו של האדם אל החרקים הוא אמביוולנטי, מצד אחד אין אדם שאוהב שהם מסתובבים בסביבתו, אך מצד שני, חלקם אף משמשים כחומר הדברה ביולוגי לכל דבר וחוסך לנו שימוש בכימיקלים לעתים, על מנת להדביר גידולים חקלאיים.

רוב רובם המכריע של החרקים אם יזיק, יהיה זה רק ברמה המקומית בדמות נפיחות, למעט לסובלים מאלרגיה למי מהם. חלק מהחרקים, משמשים כצינור להעברת מחלות – וקטור, בשפה המקצועית, כשהנפוצים בחרקים אלו הם הזבובים, היתושים, הפרעושים והפשפשים. חרקים מעבירי מחלות מתחלקים למספר קבוצות בטבע.

זבובים

מעבירים בדרך כלל טפילי מעיים ווירוסי עיכול שונים, בזכות העובדה כי הם נוחתים על גללי צואה נגועה ומתעופפים להם למקור המזון הבא, אשר יכול להיות גם האוכל שתכננתם לאכול, אך לא כיסיתם, ובכך, שרשרת ההדבקה רק מתחילה. במקרה הטוב מדובר בווירוס בן כמה ימים וסתם הרגשה כללית רעה, במקרה הרע מדובר באישפוז וטיפול אנטיביוטי להשמדת טפיל עקשן במיוחד ואף יותר מכך.

קרציות (וחברותיהן הכינים)

קרציות וכינים מעבירות חיידיקים כגון קדחת הבהרות, לדוגמא. הקרציות עצמן עלולות להיות נשאיות של הנגיף, דבר אשר יבוא לידי ביטוי פנימי בלבד, בדמות הפרשות אשר ישאירו הן בדמו של חסר המזל שייעקץ על ידן. קדחת הבהרות פוגעת בבני אדם בדיוק כשם שפוגעת בבעלי חיים ובקלות יכולה להביא למצב של מוות. הדברת קרציות חשובה עבור כל מי שסובל מהמפגע בביתו או בסביבתו.

פרעושים

עלולים לשאת בגופם נגיפים רבים, בין השאר קטלניים כנגיף הדבר, אשר ייפגע מהם כל מי שייעקץ על ידם, ודבר, לצורך העניין, היא לא רק מחלה לא נעימה, היא קטלנית. מסיבה זו, הדברת פרעושים היא בעלת חשיבות רבה.

יתושים

יתושים הם, כמו הזבובים, מעבירים המחלות  הנפוצים ביותר בעולם החרקים. מדובר במחלות כגון מלריה, קדחת הנילוס המערבי ועוד. היתושים מתפקדים בדרך כלל, כפונדקאים, כמוותכים בין חולה לנדבק הבא, כלומר, הם עוקצים אדם חולה, הנגיף מתרבה בגופם ומועבר אחר כבוד לנעקץ הבא וכן הלאה. אמנם קיים טיפול למחלות אלו, אך במקרים קשים, הם מסתיימים במוות.

בעשור האחרון אנו עדים לתופעת ההתחממות הגלובלית, דבר אשר גורם לחרקים אלו להתרבות ביישובים מאוכלסים, ובמחלות רבות להתפשט באופן זה. הצפי הוא שכדור הארץ עוד ימשיך להתחמם ותופעה מדאיגה זו תמשיך להתרבות.

הפיתרון: הרחקה ומניעה

הפיתרון לכך, מעבר לאמצעים שיכולים להנקט כנגד ההתחממות הגלובאלית, הוא שילוב של ייבוש מקורות מים מיותרים מחצרות, גגות, או מקומות עירוניים, בייחוד בעונות חמות ולחות כמו הקיץ. בנוסף, יש להדביר מקומות מועדים כנגד חרקים, במיוחד כנגד אלו העלולים להעביר מחלות. ההדברה יכולה להתבצע בבית, בשדה, בחצר, בגינה הציבורית ובשטחים מוניציפליים, אשר עלולים למשוך חרקים אלו. לא פחות חשוב מכך, לדווח לרשויות המקומיות על כל מקור מים חשוד, או כל מיטרד זבובים ויתושים, במיוחד ליד גנים ציבוריים ומקורות שבהם מצויים עצי פירות ולא להרפות עד אשר מדבירים ומייבשים את מקומות אלו.

פיתרון נוסף, אמנם רק לחלק קטנטנן מהבעיה הוא לאטום אוכל שלא נאכל, להרחיק יתושים ככל הניתן, לדאוג לנקיון שוטף של הבית, כולל אוורור מקומות טחובים ואם יש בעל חיים בבית לתת טיפול מונע נגד פרעושים וקרציות.